Ærligt øl, tak

Forbrugerrådet ønsker mere ærlig kommunikation og god kvalitet på ølmarkedet.

“Det skal være tydeligt for alle danskere, hvor deres øl kommer fra, og hvem der har lavet det – og så skal det smage af det, man bliver lovet”, sagde formand Anja Philip, Forbrugerrådet Tænk, ved åbningen af Danske Ølentusiasters årlige ølfestival i København.

Selv om de små dedikerede mikrobryggerier har ført an i kampen for større mangfoldighed på det danske ølmarked, frikender det ifølge Forbrugerrådet Tænks formand ikke de små bryggerier for samme krav som der stilles til de øvrige fødevareproducenter.

”Vi kørte i efteråret kampagnen ”Ærlig snak eller ren salgsgas?” mod vildledende fødevaremærkning. Kampagnen afslørede, at mange producenter maskerer deres produkter til at se bedre ud, end de er. Kampagnen viste også, at der er brug for kritiske og årvågne forbrugere, der sammen med os kan lægge pres på producenterne, for at de tager ansvar for at kommunikere ærligt”.

Danske Ølentusiasters mål er udbrede det gode øl og skabe mangfoldighed på ølmarkedet. I weekenden præsenterer 200 bryggerier 1.200 forskellige øl til festivalens mere end 13.000 gæster.

Danske Ølentusiaster er en uafhængig forbrugerorganisation med omkring 8.700 medlemmer fordelt på 50 lokalafdelinger, der siden stiftelsen i 1998 har arbejdet for udbredelsen af og kendskabet til kvalitetsøl og ølkultur.

Mere højt skum til dig...